Je culturele waarden definiëren: worden wie je bent.

Dolly Partons geweldige advies over cultuur

Er zijn genoeg cultuurgoeroes. Vaak zijn het gerenommeerde bedrijfsleiders en zelf ondernemers. En ze delen hun wijsheid via bestverkochte boeken, TED-talks en pakkende oneliners. Zeker, sommigen van hen bieden waardevol advies. Maar ons favoriete citaat aller tijden over cultuur komt helemaal niet van een van deze opinieleiders. Het komt van countryzangeres en allround supervrouw: Dolly Parton.

Dolly’s advies is kort en krachtig:

“Ontdek wie je bent en doe het dan expres”

Het advies van Dolly is geweldig omdat het zich richt op wat het belangrijkste is in het leven, zowel op persoonlijk als op groepsniveau. Probeer niet iets te zijn wat je niet bent. In plaats daarvan: wees je bewust van waar je goed in bent, leg dat vast en maak er je belangrijkste kracht van.

Het antwoord zit al in jou

Zeker, er zijn teams die zo'n culturele wanverhouding hebben dat ze niet meer geholpen kunnen worden door het citaat van Dolly. Maar als dat het geval is, kan geen enkele hoeveelheid consultancy, manifestvorming of tooling u redden. Het fundamenteel opnieuw opbouwen van je team is de enige manier om uit die situatie te komen.

Maar voor de meeste teams zijn de belangrijkste ingrediënten van een succesvolle cultuur al aanwezig. Het is er, de belangrijkste gedragingen moeten alleen worden geïdentificeerd, onder woorden gebracht en versterkt. Door ze op te schrijven en bewust in praktijk te brengen.

Stap 1: identificeer Culture-carrier gedrag

Dus als u uw Cultureel Manifest gaat definiëren, begin dan met het onderzoeken van wat al geweldig is aan uw team. Door te focussen op uw beste mensen en hun gedrag.

Identificeer je cultuurdragers: maak een lijst van de beste mensen in de organisatie. Degenen die echte voorbeelden en ambassadeurs van uw cultuur zijn. De mensen die je zou klonen als je kon.

Bepaal vervolgens wat hen onderscheidt. Welk gedrag maakt hen zo goed in wat ze doen? Zit het in de manier waarop zij hun werk benaderen? Hoe gaan zij om met anderen? Hoe ze prioriteiten stellen en zich op de juiste dingen concentreren? Hoe zij hun verantwoordelijkheid nemen en de mensen om hen heen inspireren?

Stap 2: identificeer culture-corrupting gedrag

Volgende stap: maak een lijst van de gedragingen van jouw cultuurcorrumpeerders, gedrag dat feitelijk jouw cultuur verzwakt. Het gaat niet zozeer om het benoemen van specifieke personen, het gaat erom uit te zoeken welk gedrag jouw cultuur wel en niet vormgeeft. Dit gedrag houdt niet noodzakelijkerwijs verband met teamleden die niet goed presteren. In feite kunnen het zelfs mensen zijn die hun doelen bereiken, hun vak kennen en hun deadlines halen. Maar houd tegelijkertijd het team tegen en de manier waarop u wilt dat uw bedrijf functioneert.

Stap 3: Vind de patronen

Als laatste stap synthetiseren we zowel het Cultuurdrager-gedrag als het Cultuurcorrupter-gedrag. Vind de patronen in de kwaliteiten en het gedrag van uw topmensen en de culturele kernwaarden van uw team zullen zich openbaren. Of om de woorden van Dolly te gebruiken: het laat zien wie je bent’ als je op je best bent.

Breng cultuur versterkend en cultuur verzwakkend gedrag in kaart

Breng het nu in de praktijk:

Nu je je kernwaarden hebt geïdentificeerd en je Cultureel Manifest hebt geschreven, ben je klaar om ernaar te handelen. Verbind ze dus met de manier waarop uw bedrijf beslissingen neemt over mensen, de prestaties evalueert en het hele team betrekt bij het voortdurende proces van het vormgeven van de cultuur. Vier belangrijke contactpunten waarop u uw culturele waarden centraal moet stellen in de besluitvorming:

Werving: “Zorg dat uw culturele waarden aanwezig zijn als wervingsfilters. Selecteer expliciet talent met gemeenschappelijke waarden en betrek uw hele wervingsteam bij het beoordelen van de culturele fit.

Onboarding van medewerkers: plaats uw culturele waarden centraal in uw onboarding-stroom voor nieuwe medewerkers en maak ze vanaf dag één onderdeel van uw cultuur.

Evaluatie: Beloon mensen op basis van prestaties (harde vaardigheden) en cultuur (waarden). Mensen moeten worden beloond (met promoties, financieel, enz.) voor zowel de productiviteit als het naleven van de bedrijfswaarden. Weg met slechte cultuur past snel.

Betrokkenheid: Benadruk voortdurend de dagelijkse waarden en geef medewerkers een veilige en open manier om hun mening te uiten en bij te dragen aan uw cultuur.

Kortom: bij het vormgeven en opschalen van uw cultuur gaat het erom uit te zoeken welk gedrag ervoor zorgt dat uw beste mensen opvallen. En vervolgens alle anderen aannemen, verwelkomen, ontwikkelen en belonen met die ‘Cultuurdrager’-kwaliteiten in gedachten.

Ontdek wie je al bent. Doe het dan met opzet.

Maak Dolly trots :)

Lees meer blogs

Onboarding: de eerste indruk telt

Onboarding: de eerste indruk telt

Een goed begin is inderdaad het halve werk: de eerste periode van een nieuw teamlid is een unieke (en eenmalige) kans. Het is het moment om verbinding te creëren en het DNA van een bedrijf diep in nieuwe mensen te verankeren.

The power of Culture / Business Fit:

The power of Culture / Business Fit:

It’s not exactly rocket science to understand the relation between culture and business success. Let's talk about what it takes to align your business goals to your culture - and how this can make your business successful.

Waarom talentretentie begint met focus op je teamleiders

Waarom talentretentie begint met focus op je teamleiders

Het onvermogen om talent te kunnen ontwikkelen en behouden is een van de grootste obstakels voor groei van je onderneming. Maar misschien is het juist ook wel de barrière waar het makkelijkst iets aan kan doen.