In gesprek met Arnoud van Zelderen (CEO) en Sebastian Sawicki (hoofd Mensen en Cultuur) van New10

De Factor Cultuur: Hoe New10 het beste van twee culturen samenbrengt

Nog maar 6 jaar geleden kwam een kleine groep ABN-AMRO-ers bij elkaar en startte een corporate start-up met als doel de nieuwe norm te zetten in het financieren van ondernemers. Tegenwoordig heet deze spin-out New10, is uitgegroeid tot een team van meer dan 130 medewerkers en heeft klanten geholpen ruim 300 miljoen euro in hun bedrijf te investeren. Hoe behoud je die uitdagerscultuur en word je gaandeweg volwassener? Arnoud (CEO New10) en Sebastian (People & Culture) delen hun bevindingen.

SUMM: Om te beginnen: wat doet New10 en hoe het is ontstaan?

Arnoud: New10 helpt ondernemers groeien en hun bedrijf runnen door hen eenvoudig toegang te geven tot de financiering die ze nodig hebben. We zijn op een missie om de nieuwe, digitale eerste standaard in bedrijfsfinanciering te zetten. Wij zijn een fintech en 100% dochteronderneming van ABN AMRO Bank. Zo kunnen we de klantgerichtheid van een digital native scale-up combineren met de financiële stabiliteit en expertise van een bank.

Lenen klinkt misschien heel eenvoudig. Maar wetgeving en toezicht maken zakelijke kredietverlening vaak behoorlijk complex. En daardoor tijdrovend en moeilijk te begrijpen voor ondernemers. Daarom besloot ABN Amro New10 te starten: met de opdracht om de manier waarop zakelijke kredietverlening werkt uit te dagen en te heroverwegen, bewust buiten de conventies van de bank geplaatst.

SUMM: Wat betekent Cultuur voor New10 en voor het zakelijke succes dat New10 heeft gekend?

Sebastian: Voor elk team is het hebben van een sterke teamcultuur essentieel. De cultuur verbindt iedereen binnen New10 en begeleidt ons bij de keuzes die we maken. Als New10 vinden wij twee dingen belangrijk: goed voor onze klanten zorgen en goed voor onze mensen zorgen. De klanten zijn de reden dat wij bestaan en onze mensen maken het mogelijk om de klanten te bedienen. Het is veilig om te zeggen dat alles wat we hebben bereikt een directe relatie heeft met onze cultuur.

SUMM: Hoe kijken jullie naar je eigen rol in de New10-cultuur?

Arnoud: als CEO is het mijn rol om altijd de juiste balans te vinden tussen onafhankelijk zijn en toch onderdeel zijn van een grote bank. Wij willen het beste van twee werelden verbinden. New10 is niet alleen voor financiering afhankelijk van de verbinding met ABN Amro. Dankzij de expertise, het financieringsvermogen en het netwerk van de bank kunnen wij onze klanten helpen succesvol te zijn. En voor ABN AMRO geldt hetzelfde: zij vertrouwen op het vermogen van New10 om klanten digitaal, gemakkelijk en snel te bedienen zonder de klantfocus te verliezen. Het hebben van gedeelde doelen en wederzijds begrip is cruciaal voor ons gezamenlijke succes.

Sebastian: Als hoofd People & Culture is mijn belangrijkste doel op het gebied van cultuur ervoor te zorgen dat we onze cultuur behouden en ontwikkelen terwijl we de organisatie opschalen. In 2016 zijn we begonnen met een klein team van 10 mensen. De uitdagende mentaliteit zat in alles wat we deden. Maar aangezien we in de loop der jaren substantieel zijn gegroeid tot onze huidige omvang van meer dan 130 mensen, is het mijn rol om die focus en het gevoel van een kleiner, multifunctioneel team niet te verliezen. Dus samen met onze teamleiders promoot en stimuleer ik mensen om in nauw contact met elkaar te blijven, hun mening te uiten en het nemen van risico's en persoonlijke groei te vieren.

SUMM: met welke uitdagingen werden jullie geconfronteerd terwijl New10 door de jaren heen groeide?

Arnoud: We proberen onze culturele waarden echt te gebruiken als leidraad bij de dagelijkse werkzaamheden. Vooral als je groeit, zal het ontbreken van een sterke cultuur om op te vertrouwen je dwingen allerlei regels en processen te creëren die nooit een eventuele situatie kunnen dekken. De uitdaging is natuurlijk om die cultuur vorm te geven terwijl je snel groeit. Om u een idee te geven: van onze ruim 130 teamleden heeft ongeveer een derde zich de afgelopen twaalf maanden bij New10 aangesloten.

Sebastiaan: Precies. In het begin belichaamde de groep van de eerste New10-werknemers onze culturele waarden volledig en kopieerde iedereen op organische wijze bepaalde gedragingen. Maar overuren volstaat simpelweg niet meer. Gelukkig hebben we onze culturele waarden al vrij vroeg onder woorden gebracht. Deze waarden waren ons leidend, ook tijdens de moeilijke Covid-periode. We hebben ons wervingsproces echt vormgegeven rond het doel om echt op zoek te gaan naar talent dat bij onze waarden past.

De tweede uitdaging is leiderschap. We weten allemaal: zelfs als je het juiste type talent aanbrengt, als rolmodellen de verkeerde voorbeelden geven, schaadt dat je cultuur echt. En daarom hebben we er altijd naar gestreefd om ervoor te zorgen dat onze waarden werkelijk hetzelfde betekenen voor de belangrijkste rolmodellen in onze organisatie.

SUMM: Welke gebruiken en rituelen cultiveren jullie binnen New10 om ervoor te zorgen dat je cultuur sterk blijft?

Sebastian: Een paar dingen waar ik bijzonder trots op ben, zijn onze aanpak bij het aannemen van personeel en onze alumnigroep. Om te beginnen met aannemen: we besteden heel veel aandacht aan Cultuur, zodat zowel de kandidaat als wij als inhuurteam de tijd krijgen om een goed gevoel voor de match te krijgen. Ik geloof niet alleen dat dit tot betere resultaten leidt, ik zie ook hoe het betrekken van meerdere teamleden bij het wervingsproces het team helpt zich eigenaar te voelen van onze cultuur. We proberen rekrutering echt te benaderen als een cultureel ritueel waaraan iedereen in het team kan deelnemen.

Ten tweede vind ik het leuk hoe we persoonlijke groei vieren. En erken dat mensen ook na een vruchtbare periode bij New10 weer nieuwe avonturen kunnen aangaan. Eén manier waarop we dat doen is door onze alumnigroep in het zonnetje te zetten en nauw contact met hen te houden. Niet alleen kunnen ex-teamleden echte ambassadeurs zijn van ons merk als werkgever, het is ook gezond om te omarmen dat zowel mensen als het bedrijf als geheel evolueren.

SUMM: Wat zijn jullie culturele ambities?

Arnoud: De afgelopen jaren hebben we echt het succes bewezen van de manier waarop New10 klanten bedient. Dus we zijn hier om te blijven. Dat betekent ook dat we een volgende fase ingaan, waarin het onze ambitie is om het belangrijkste kanaal van de bank te worden voor de dienstverlening aan kleine bedrijven. We kunnen dus niet langer alleen maar de uitdager zijn. We moeten ook de mogelijkheid vergroten om grotere aantallen klanten te bedienen. En evolueer ook de manier waarop we met de bank samenwerken, zodat we ervoor kunnen zorgen dat we een betrouwbare partner blijven terwijl we opschalen. Ik denk dat dit ook betekent dat we onze culturele waarden bewust moeten aanscherpen om bij deze nieuwe fase te passen. En om onze cultuur te blijven ontwikkelen op een manier die de klantgerichtheid en mentaliteit vastlegt en behoudt die ons in de eerste plaats succesvol hebben gemaakt.

'We zijn niet langer alleen maar de uitdager, we hebben de ambitie om het belangrijkste zakelijke kanaal voor de bank in ons segment te worden.

Sebastian: Een van de praktische zaken waar ik me op wil richten is hoe we peer feedback tussen teamleden verder kunnen stimuleren en ondersteunen. Niet alleen is directe feedback een superkrachtig hulpmiddel om persoonlijke groei te ondersteunen, ik zie het ook als een manier om van iedereen een ‘beoefenaar’ van onze waarden te maken. Dit zal er hopelijk toe bijdragen dat onze waarden altijd meer zijn dan alleen woorden, maar ook echt begrepen en betekenisvol voor iedereen in het team.

Welke lessen kun je delen met andere oprichters/coo’s/heads of People & Culture etc?

Learning #1: Het kantoor maakt deel uit van uw cultuur

Sebastian: Vooral sinds COVID alles heeft veranderd, hebben we echt geprobeerd om onze kantoorruimte er uit te laten zien en aan te laten voelen als een ‘clubhuis’ van onze cultuur. De keuken, de wall of fame, de persoonlijke, bijna familiale sfeer is overal. Ik zeg niet dat cultuur alleen maar draait om het hebben van een pingpongtafel. Ik zeg alleen dat het wel helpt :)

Learning #2: Cultuur in je hiring-proces

Arnoud: Van cultuur een belangrijke stap maken in de manier waarop we wervingsbeslissingen nemen, is echt zo'n sterk signaal, ook voor het huidige team. Als het team bij New10 twijfelt aan de culturele match, is dat echt een veto, zelfs als de kandidaat zeer gekwalificeerd is qua vaardigheden en ervaring.

Learning #3: Het is ok als mensen weggaan

Sebastian: vier je alumnigroep en blijf in nauw contact met hen. Het omarmen van het feit dat zowel mensen als het bedrijf als geheel evolueren, is een duidelijk en gezond signaal dat je persoonlijke ontwikkeling en groei echt waardeert.

Lees meer blogs

Onboarding: de eerste indruk telt

Onboarding: de eerste indruk telt

Een goed begin is inderdaad het halve werk: de eerste periode van een nieuw teamlid is een unieke (en eenmalige) kans. Het is het moment om verbinding te creëren en het DNA van een bedrijf diep in nieuwe mensen te verankeren.

The power of Culture / Business Fit:

The power of Culture / Business Fit:

It’s not exactly rocket science to understand the relation between culture and business success. Let's talk about what it takes to align your business goals to your culture - and how this can make your business successful.

Waarom talentretentie begint met focus op je teamleiders

Waarom talentretentie begint met focus op je teamleiders

Het onvermogen om talent te kunnen ontwikkelen en behouden is een van de grootste obstakels voor groei van je onderneming. Maar misschien is het juist ook wel de barrière waar het makkelijkst iets aan kan doen.