In gesprek met Bas Boermans van HR consultancy World of Work

SUMM Customer testimonial: World of Work

SUMM: Hoi Bas, waarom hebben jullie besloten jullie Cultureel Manifest te definiëren?

World of Work ontstond eind 2021, als resultaat van een fusie tussen twee bedrijven. Het samenbrengen van twee afzonderlijke teams – elk met hun eigen gewoonten en culturele waarden – kan natuurlijk een grote uitdaging zijn. En dus vroegen we -voordat we ons nieuwe merk aan de wereld lanceerden- ambassadeurs van beide voormalige bedrijven om een co-writing team te vormen. En om het proces van het definiëren van onze gedeelde bedrijfscultuur te starten. Het SUMM-team begeleidde ons in het proces, waardoor het een echt gedeelde inspanning werd. Wat tot een zeer krachtig resultaat leidde.

SUMM: Jullie gebruiken SUMM nu ruim een jaar toe: hoe bevalt het ?

In eerste instantie moesten de teamleden zien of het nieuwe Cultureel Manifest slechts een tijdelijk iets was of iets dat ons als bedrijf echt zou leiden. SUMM heeft ons in staat gesteld om echt in de praktijk te brengen wat we prediken, onze cultuur op de eerste plaats te zetten en onze waarden centraal te stellen in onze dagelijkse samenwerking. We zijn onze waarden gaan gebruiken als onderdeel van ons Talentgesprek, het aannemen van nieuwe medewerkers en bij het samenwerken met klanten. Door culturele feedback van iedereen binnen het team te verzamelen en inzichten met hen te delen, konden we iedereen er echt bij betrekken. Hierdoor zag iedereen dat we onze waarden feitelijk het nieuwe bedrijf lieten vormgeven.

SUMM: Welke lessen kan je delen met andere bedrijven die met soortgelijke uitdagingen worden geconfronteerd?

Omdat we zo'n nieuw, onlangs gefuseerd team zijn, hebben we besloten dat het geen zin heeft om ons talentgesprek op specifieke bedrijfsdoelstellingen te richten voordat we er zeker van zijn dat er een nieuwe cultuur werd gevestigd. We wilden eerst banden creëren tussen mensen, gemeenschappelijke waarden en vertrouwen opbouwen op basis van dit fundament. Daarom besloten we dat ons eerste jaar maar over één ding zou gaan: cultuur. Als uw team net als wij het resultaat is van een fusie, zou ik zeker aanraden dezelfde logica te volgen. Een jaar later kunnen we echt zien welk effect ons Cultureel Manifest op onze onderlinge band als team heeft gehad.

Lees meer blogs

Onboarding: de eerste indruk telt

Onboarding: de eerste indruk telt

Een goed begin is inderdaad het halve werk: de eerste periode van een nieuw teamlid is een unieke (en eenmalige) kans. Het is het moment om verbinding te creëren en het DNA van een bedrijf diep in nieuwe mensen te verankeren.

The power of Culture / Business Fit:

The power of Culture / Business Fit:

It’s not exactly rocket science to understand the relation between culture and business success. Let's talk about what it takes to align your business goals to your culture - and how this can make your business successful.

Waarom talentretentie begint met focus op je teamleiders

Waarom talentretentie begint met focus op je teamleiders

Het onvermogen om talent te kunnen ontwikkelen en behouden is een van de grootste obstakels voor groei van je onderneming. Maar misschien is het juist ook wel de barrière waar het makkelijkst iets aan kan doen.